Statut
Przedszkola nr 6
im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
w Rawiczu
Rozdział 1
Przepisy wprowadzające Statut Przedszkola nr 6 w Rawiczu im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
§ 1
1. Przedszkole jest placówką publiczną i nosi nazwę: Przedszkole nr 6 im. Przyjaciół Kubusia Puchatka.
2. Siedzibą Przedszkola jest budynek przy ul. Marii, Lecha Kaczyńskich 2 w Rawiczu.
3. Nazwa przedszkola jest używana na pieczęciach w pełnym brzmieniu: Przedszkole nr 6 im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
ul. Marii, Lecha Kaczyńskich 2, 63-900 Rawicz NIP 699 18 25 873 REGON 411421835
4. Umowy i faktury VAT, które dokumentują zakup i sprzedaż towarów i usług dokonane przez jednostkę będą obowiązkowo zawierać poniższe dane znajdujące się na pieczęci podłużnej w brzmieniu:
Nabywca: Odbiorca:
GMINA RAWICZ Przedszkole nr 6
ul. Piłsudskiego 21, 63-900 Rawicz im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
NIP 6991871057 ul. Marii, Lecha Kaczyńskich 2, 63-900 Rawicz
5. Organem prowadzącym jest Gmina Rawicz - ul. Marszałka Józefa Piłsudskiego 21, 63-900 Rawicz, a organem sprawującym nadzór pedagogiczny Wielkopolski Kurator Oświaty - Kuratorium Oświaty w Poznaniu, Delegatura w Lesznie, Plac Kościuszki 4, 64-100 Leszno.
6. Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o:
1. Przedszkolu- rozumie się przez to Przedszkole nr 6 im. Przyjaciół Kubusia Puchatka
2. Rodzicach- rozumie się przez to prawnych opiekunów
3. Dzieciach- rozumie się przez to wychowanków.
§ 2
Cele i zadania przedszkola
1. Celem wychowania przedszkolnego jest ukierunkowywanie rozwoju dziecka oraz jego wczesna edukacja zgodnie z wrodzonym potencjałem i możliwościami rozwojowymi, w relacjach ze środowiskiem społeczno-kulturowym i przyrodniczym. W efekcie takiego wsparcia dziecko ma osiągnąć dojrzałość do podjęcia nauki na pierwszym etapie edukacji.
2. Przedszkole realizuje zadania wynikające z powyższych celów poprzez:
1) prowadzenie bezpłatnego nauczania i wychowania w zakresie ustalonym przez organ prowadzący,
2) objęcie opieką wszystkich dzieci i zapewnienie im atmosfery akceptacji i
bezpieczeństwa oraz optymalnych warunków do prawidłowego rozwoju,
3) udzielanie dzieciom uczęszczającym do przedszkola, ich rodzicom i nauczycielom
pomocy psychologiczno-pedagogicznej we współpracy z rodzicami dzieci, poradniami
psychologiczno-pedagogicznymi, placówkami doskonalenia nauczycieli, innymi
przedszkolami, szkołami i placówkami, organizacjami pozarządowymi działającymi na
rzecz rodziny i dzieci,
4) wspieranie działań wychowawczych rodziców, tworzenie warunków umożliwiających dziecku osiągnięcie gotowości szkolnej,
5) organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi,
6) umożliwianie dzieciom podtrzymywania poczucia tożsamości narodowej, etnicznej, językowej i religijnej na podstawie stosownych rozporządzeń.
3. Osiągnięcia dziecka kończącego edukację przedszkolną zgrupowane są w odniesieniu do czterech obszarów rozwoju; fizycznego, emocjonalnego, społecznego, poznawczego.
4. Cele i zadania przedszkola są realizowane podczas zajęć dydaktycznych, wychowawczych i opiekuńczych w czasie pracy grupowej oraz zajęć indywidualnych. Są one zawarte w rocznym planie pracy, który co roku jest opracowany przez zespół nauczycieli.
- 3
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna
1. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana na zasadach określonych w przepisach odrębnych.
2. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana wychowankowi w przedszkolu polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych dziecka oraz rozpoznawaniu jego indywidualnych możliwości psychofizycznych i czynników środowiskowych wpływających na jego funkcjonowanie w przedszkolu, w celu wspierania jego potencjału rozwojowego i stwarzania warunków do jego aktywnego i pełnego uczestnictwa w życiu przedszkola oraz środowisku społecznym.
3. Potrzeba objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w przedszkolu wynika w szczególności:
1) z niepełnosprawności,
2) z niedostosowania społecznego,
3) z zagrożenia niedostosowaniem społecznym,
4) z zaburzeń zachowania i emocji,
5) ze szczególnych uzdolnień,
6) ze specyficznych trudności w uczeniu się,
7) z deficytów kompetencji i zaburzeń sprawności językowych,
8) z choroby przewlekłej,
9) z sytuacji kryzysowych lub traumatycznych,
10) z niepowodzeń edukacyjnych,
11) z zaniedbań środowiskowych związanych z sytuacją bytową dziecka i jego rodziny,
sposobem spędzania czasu wolnego i kontaktami środowiskowymi,
12) z trudności adaptacyjnych związanych z różnicami kulturowymi lub ze zmianą
środowiska edukacyjnego, w tym związanych z wcześniejszym kształceniem za granicą.
4. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana w przedszkolu polega na wspieraniu rodziców i nauczycieli w rozwiązywaniu problemów wychowawczych i dydaktycznych oraz rozwijaniu ich umiejętności wychowawczych w celu zwiększania efektywności pomocy udzielanej dzieciom.
5. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna w przedszkolu jest udzielana z inicjatywy:
1) dziecka,
2) rodziców dziecka,
3) dyrektora przedszkola,
4) nauczyciela, wychowawcy grupy wychowawczej lub specjalisty prowadzącego zajęcia z
dziećmi,
5) pielęgniarki środowiska nauczania lub higienistki przedszkolnej,
6) poradni,
7) asystenta edukacji romskiej,
8) pomocy nauczyciela,
9) pracownika socjalnego,
10) asystenta rodziny,
11) kuratora sądowego,
12) organizacji pozarządowej, innej instytucji lub podmiotu działających na rzecz rodziny,
dzieci i młodzieży.
6. Korzystanie z pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu jest dobrowolne i nieodpłatne.
7. Pomoc psychologiczno-pedagogiczną organizuje dyrektor przedszkola.
8. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest udzielana w trakcie bieżącej pracy z dzieckiem oraz przez zintegrowane działania nauczycieli i specjalistów, a także w formie:
1) zajęć rozwijających uzdolnienia,
2) zajęć specjalistycznych: korekcyjno-kompensacyjnych, logopedycznych, rozwijających
kompetencje emocjonalno-społeczne oraz innych zajęć o charakterze terapeutycznym,
3) zindywidualizowanej ścieżki realizacji obowiązkowego rocznego przygotowania
przedszkolnego,
4) porad i konsultacji.
9. Pomocy psychologiczno-pedagogicznej w przedszkolu udzielają dzieciom nauczyciele oraz specjaliści wykonujący w przedszkolu zadania z zakresu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
10. Pomoc psychologiczno-pedagogiczna jest organizowana i udzielana we współpracy z:
1) rodzicami dzieci,
2) poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi,
3) placówkami doskonalenia nauczycieli,
4) innymi przedszkolami,
5) organizacjami pozarządowymi oraz innymi instytucjami działającymi na rzecz rodziny i
dzieci.
11. W przypadku gdy w wyniku udzielanej dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej nie następuje poprawa jego funkcjonowania w przedszkolu, dyrektor przedszkola może wystąpić za zgodą rodziców dziecka do publicznej poradni z wnioskiem o przeprowadzenie diagnozy problemu dziecka w celu wskazania sposobu jego rozwiązania.
12. Organizacja pomocy psychologiczno-pedagogicznej jest zadaniem dyrektora. Zajęcia korekcyjno-kompensacyjne organizuje się dla dzieci z odchyleniami rozwojowymi, w tym specyficznymi trudnościami w uczeniu się. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 5. Zajęcia logopedyczne organizuje się dla dzieci z deficytami kompetencji i zaburzeniami sprawności językowych. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 4. Zajęcia rozwijające kompetencje emocjonalno-społeczne organizuje się dla dzieci przejawiających trudności w funkcjonowaniu społecznym. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
13. Inne zajęcia o charakterze terapeutycznym organizuje się dla dzieci z zaburzeniami i odchyleniami rozwojowymi, mających problemy w funkcjonowaniu w przedszkolu oraz z aktywnym i pełnym uczestnictwem w życiu przedszkola. Liczba uczestników zajęć nie może przekraczać 10.
14. Nauczyciele i specjaliści prowadzą działania mające na celu rozpoznanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych dzieci, a także rozpoznanie ich zainteresowań i uzdolnień oraz zaplanowanie wsparcia związanego z rozwijaniem tych zainteresowań i uzdolnień.
15. Działania, o których mowa w ust. 14, obejmują obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
16. W razie stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, nauczyciel lub specjalista informują o tym niezwłocznie dyrektora. Dyrektor przedszkola informuje innych nauczycieli lub specjalistów o potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną w trakcie ich bieżącej pracy z dzieckiem, jeżeli stwierdzi taką potrzebę.
17. Dyrektor przedszkola planuje i koordynuje udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, w tym ustala formy udzielania tej pomocy, okres jej udzielania i wymiar godzin, w którym poszczególne formy będą realizowane. Podczas planowania udzielania dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej uwzględnia się wymiar godzin ustalony dla poszczególnych form pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
18. Dyrektor, planując udzielanie dziecku pomocy psychologiczno-pedagogicznej, współpracuje z jego rodzicami i – w zależności od potrzeb – z innymi nauczycielami i specjalistami prowadzącymi zajęcia z dzieckiem, poradnią lub innymi osobami.
19. O potrzebie objęcia dziecka pomocą psychologiczno-pedagogiczną, ustalonych dla dziecka formach, okresie udzielania pomocy psychologiczno-pedagogicznej i wymiarze godzin, w którym poszczególne formy pomocy będą realizowane, dyrektor przedszkola niezwłocznie informuje pisemnie rodziców dziecka.
20. Do zadań nauczycieli oraz specjalistów w przedszkolu należą w szczególności:
1) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci,
2) określanie mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień dzieci,
3) rozpoznawanie przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu
dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w
życiu przedszkola,
4) podejmowanie działań sprzyjających rozwojowi kompetencji oraz potencjału dzieci w
celu podnoszenia efektywności uczenia się i poprawy ich funkcjonowania,
5) współpraca z poradnią w procesie diagnostycznym i postdiagnostycznym, w
szczególności w zakresie oceny funkcjonowania dzieci, barier i ograniczeń w środowisku
utrudniających ich funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola oraz efektów
działań podejmowanych w celu poprawy funkcjonowania dzieci oraz planowania dalszych
działań.
21. Nauczyciele oraz specjaliści w przedszkolu prowadzą obserwację pedagogiczną mającą na celu wczesne rozpoznanie u dziecka dysharmonii rozwojowych i podjęcie wczesnej interwencji, a w przypadku dzieci realizujących roczne przygotowanie przedszkolne – obserwację pedagogiczną zakończoną analizą i oceną gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna).
22. W przypadku stwierdzenia, że dziecko ze względu na potrzeby rozwojowe lub edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne wymaga objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną, odpowiednio nauczyciel lub specjalista niezwłocznie udzielają dziecku tej pomocy w trakcie bieżącej pracy i informują o tym dyrektora przedszkola.
23. Zadaniami pedagoga i psychologa w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej są:
1) prowadzenie badań i działań diagnostycznych dzieci, w tym diagnozowanie ich
indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości psychofizycznych
w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn
niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń
utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo w życiu przedszkola,
2) diagnozowanie sytuacji wychowawczych w przedszkolu w celu rozwiązywania problemów
wychowawczych stanowiących barierę i ograniczających aktywne i pełne uczestnictwo
dziecka w życiu przedszkola,
3) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w formach odpowiednich do
rozpoznanych potrzeb,
4) podejmowanie działań z zakresu profilaktyki uzależnień i innych problemów dzieci,
5) minimalizowanie skutków zaburzeń rozwojowych, zapobieganie zaburzeniom zachowania
i inicjowanie różnych form pomocy w środowisku przedszkolnym i pozaprzedszkolnym
dzieci,
6) inicjowanie i prowadzenie działań mediacyjnych i interwencyjnych w sytuacjach
kryzysowych,
7) pomoc rodzicom i nauczycielom w rozpoznawaniu i rozwijaniu indywidualnych
możliwości, predyspozycji i uzdolnień dzieci,
8) wspieranie nauczycieli, wychowawców grup wychowawczych i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji,
zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo
w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
24. Zadaniami logopedy w zakresie pomocy psychologiczno-pedagogicznej są:
1) diagnozowanie logopedyczne, w tym prowadzenie badań przesiewowych w celu ustalenia
stanu mowy oraz poziomu rozwoju językowego dzieci,
2) prowadzenie zajęć logopedycznych oraz porad i konsultacji dla dzieci i rodziców w
zakresie stymulacji rozwoju mowy dzieci i eliminowania jej zaburzeń,
3) podejmowanie działań profilaktycznych zapobiegających powstawaniu zaburzeń
komunikacji językowej we współpracy z rodzicami dzieci,
4) wspieranie nauczycieli i innych specjalistów w:
a) rozpoznawaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci w celu określenia ich mocnych stron, predyspozycji,
zainteresowań i uzdolnień oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
funkcjonowaniu, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie i uczestnictwo
w życiu przedszkola,
b) udzielaniu pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
§ 4
Organizowanie opieki nad dziećmi niepełnosprawnymi
1. Przedszkole może organizować indywidualne nauczanie i wychowanie dzieciom o obniżonym ogólnie poziomie funkcjonowania intelektualnego, z dysfunkcją ruchu, uniemożliwiającą lub utrudniającą uczęszczanie do przedszkola, przewlekle chorym i innym, stale lub okresowo niezdolnym do nauki i wychowania w warunkach przedszkolnych.
2. Do przedszkola mogą być przyjmowane dzieci niepełnosprawne, jeżeli poradnia psychologiczno-pedagogiczna lub inna poradnia specjalistyczna wskaże, że dziecko może przebywać w typowej grupie dzieci.
3. Za zgodą na finansowanie przez organ prowadzący przedszkole może tworzyć oddziały integracyjne dla dzieci z określonym schorzeniem.
4. W przedszkolu prowadzi się zajęcia rewalidacyjno- wychowawcze:
1) Dla dzieci niepełnosprawnych, które mogą być przyjęte do przedszkola po przedłożeniu
orzeczenia poradni psychologiczno – pedagogicznej określającego ich poziom rozwoju
psychofizycznego i stanu zdrowia.
2) W przypadku dzieci posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego
wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej 7 lat, nie
dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko
kończy 9 lat.
- 5
Indywidualny model przedszkola
Przedszkole zmierza do wypracowania indywidualnego modelu przez:
1) posiadanie własnego logo,
2) współpracę z organizacjami niosącymi pomoc dzieciom,
3) promowanie placówki w środowisku,
4) tworzenie wizerunku przedszkola przyjaznego dzieciom i rodzicom,
5) podejmowanie działań umożliwiających dzieciom poznanie świata i człowieka,
6) prowadzenie własnej strony internetowej,
7) organizowanie zajęć dodatkowych nieodpłatnych i odpłatnych
8) udział w projektach europejskich.
§ 6
Zadania przedszkola związane z nauką religii
Nauka religii w przedszkolu organizowana jest na zasadach określonych w Rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 kwietnia 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (t.j. Dz.U. z 2020 r. poz. 983).
§ 7
Zadania związane z bezpieczeństwem
1. W czasie zajęć w przedszkolu i poza przedszkolem za bezpieczeństwo i zdrowie dzieci odpowiedzialny jest nauczyciel, któremu dyrektor powierzył prowadzenie oddziału w godzinach określonych harmonogramem.
2. Do obowiązków wyznaczonych pracowników obsługi należy codzienna kontrola bezpieczeństwa terenu i stanu technicznego urządzeń. W przypadku stwierdzenia jakiegokolwiek zagrożenia pracownik winien usunąć istniejące zagrożenie, ewentualnie zabezpieczyć teren, a w razie niemożności usunięcia zagrożenia zgłosić je dyrektorowi placówki, który podejmie stosowne decyzje.
3. W trakcie zajęć poza terenem przedszkola (spacery, wycieczki) zapewniona jest opieka nauczyciela i woźnej.
4. Podczas pobytu dzieci w ogrodzie zajęcia i zabawy dzieci z poszczególnych oddziałów odbywają się ze sprzętem dostosowanym do ich potrzeb i możliwości. Od pierwszych dni pobytu na terenie przedszkolnego ogrodu uczy się dzieci korzystania z urządzeń zgodnie z zasadami bezpieczeństwa.
5. Rodziców zobowiązuje się do współdziałania z nauczycielem, dyrektorem i pozostałymi pracownikami przedszkola w celu zapewnienia dzieciom bezpiecznego pobytu w przedszkolu poprzez:
1) informowanie nauczyciela o aktualnym stanie zdrowia dziecka, a szczególnie o chorobach,
niedyspozycjach zagrażających jego zdrowiu i życiu,
2) okazywanie dokumentu tożsamości przez osoby upoważnione przez rodziców do odbioru
dziecka,
3) współdziałanie z nauczycielem w celu ujednolicenia oddziaływań wychowawczych domu
i przedszkola w zakresie wdrażania u dzieci bezpiecznych zachowań.
§ 8
Bezpieczeństwo dzieci w drodze z domu do przedszkola i z przedszkola do domu
1. Rodzice dziecka są odpowiedzialni za jego bezpieczeństwo i mają obowiązek osobistego
przyprowadzania i odbierania go z przedszkola.
2. Rodzice/opiekunowie powinni przyprowadzić dziecko do szatni i oddać pod opiekę osoby
dyżurującej.
3. Dziecko może być przyprowadzane i odbierane przez inne osoby dorosłe upoważnione na
piśmie przez rodziców dziecka. Nauczyciel wydający dziecko osobie upoważnionej może
poprosić o potwierdzenie tożsamości.
4. Upoważnienie do przyprowadzania i odbioru dziecka, które znajduje się w dokumentacji
przedszkola, powinno zawierać imię i nazwisko oraz nr dokumentu tożsamości lub PESEL
osoby wskazanej przez rodziców.
5. Upoważnienie może być również udzielone osobie niepełnoletniej, która ukończyła 13 rok
życia.
6. Rodzice przejmują odpowiedzialność prawną za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z
przedszkola przez upoważnioną przez nich osobę.
7. W przypadku zgłoszenia się po dziecko osoby nieupoważnionej pisemnie lub osoby upo-
ważnionej, której stan wskazuje na spożycie alkoholu lub narkotyków, dziecko nie będzie
oddane pod jej opiekę.
8. Podczas odbierania dziecka z przedszkola nauczyciel przekazuje dziecko pod opiekę oso-
bie odbierającej. Od momentu przekazania dziecka odpowiedzialność za jego bezpieczeń
stwo ponosi osoba odbierająca.
9. Życzenia rodziców dotyczące nieodbierania dziecka przez jednego z rodziców muszą być
poparte stosownymi prawomocnymi orzeczeniami sądowymi.
10. W przypadku, gdy rodzic/opiekun nie odbierze dziecka z przedszkola w wyznaczonym
czasie, nauczyciel podejmuje próbę kontaktu telefonicznego z rodzicem/opiekunem. Jeśli
w ciągu godziny od zakończenia zajęć nie uda się nawiązać kontaktu z
rodzicem/opiekunem, nauczyciel powiadamia policję o nieskuteczności skontaktowania się
z rodzicami/opiekunami.
- 9
Organy przedszkola
1. Organami przedszkola są:
1) dyrektor,
2) rada pedagogiczna,
3) rada rodziców.
2. Dyrektor przedszkola:
1) organizuje pracę placówki i reprezentuje ją na zewnątrz,
2) sprawuje nadzór pedagogiczny zgodnie z odrębnymi przepisami,
3) sprawuje opiekę nad wychowankami i stwarza warunki ich harmonijnego rozwoju psycho-
fizycznego poprzez aktywne działania prozdrowotne,
4) realizuje uchwały rady pedagogicznej podjęte w ramach kompetencji stanowiących,
uwzględnia opinie i wnioski rady pedagogicznej i rady rodziców,
5) dysponuje środkami określonymi w planie finansowym placówki zaopiniowanym przez
radę pedagogiczną i ponosi odpowiedzialność za ich prawidłowe wykorzystanie, a także or-
ganizuje administracyjną, finansową i gospodarczą obsługę placówki,
6) jest kierownikiem zakładu pracy dla zatrudnionych w placówce nauczycieli i pracowni-
ków niebędących nauczycielami, decyduje w sprawach zatrudniania i zwalniania pracow-
ników, przyznawania nagród i wymierzania kar,
7) współdziała ze szkołami wyższymi i zakładami kształcenia nauczycieli w organizacji prak
tyk pedagogicznych,
8) po zasięgnięciu opinii rady pedagogicznej dopuszcza do użytku w przedszkolu zapropono-
wany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego (dopuszczone do użytku w
przedszkolu programy wychowania przedszkolnego stanowią zestaw programów wycho-
wania przedszkolnego),
9) jest odpowiedzialny za uwzględnienie w zestawie programów wychowania przedszkolne-
go całości podstawy programowej wychowania przedszkolnego,
10) w wykonywaniu swoich zadań współpracuje z radą pedagogiczną i rodzicami,
11) stwarza warunki do działania w przedszkolu: wolontariuszy, stowarzyszeń i innych orga-
nizacji, w szczególności organizacji harcerskich, których celem są działalność wychowaw
cza lub rozszerzanie form działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej placów-
ki; podjęcie działalności przez stowarzyszenie lub inną ww. organizację wymaga uzyskania
zgody dyrektora przedszkola, wyrażonej po uprzednim uzgodnieniu warunków tej działal-
ności,
12) organizuje pomoc psychologiczno-pedagogiczną we współpracy z rodzicami dzieci,
poradniami psychologiczno-pedagogicznymi, w tym poradniami specjalistycznymi, pla-
cówkami doskonalenia nauczycieli, innymi przedszkolami, szkołami, placówkami, organi-
zacjami pozarządowymi i instytucjami działającymi na rzecz rodziny, dzieci i młodzieży.
3. Rada pedagogiczna jest kolegialnym organem placówki w zakresie realizacji jej statutowych działań dotyczących opieki, wychowania i kształcenia.
4. W skład rady pedagogicznej wchodzą wszyscy nauczyciele zatrudnieni w przedszkolu. W zebraniach rady pedagogicznej mogą także brać udział z głosem doradczym osoby zapraszane przez jej przewodniczącego za zgodą lub na wniosek rady pedagogicznej, w tym przedstawiciele stowarzyszeń i innych organizacji, a w szczególności organizacji harcerskich.
5. Przewodniczącym rady pedagogicznej jest dyrektor przedszkola.
6. Przewodniczący prowadzi i przygotowuje zebrania rady pedagogicznej oraz jest odpowiedzialny za zawiadomienie wszystkich jej członków o terminie i porządku zebrania zgodnie z regulaminem rady.
7. Rada pedagogiczna działa na podstawie uchwalonego przez siebie regulaminu.
8. Zebrania rady pedagogicznej są organizowane przed rozpoczęciem roku szkolnego, w każdym semestrze, po zakończeniu roku szkolnego i w miarę bieżących potrzeb. Zebrania mogą być organizowane na wniosek organu sprawującego nadzór pedagogiczny, z inicjatywy przewodniczącego, organu prowadzącego przedszkole albo co najmniej jednej trzeciej członków rady pedagogicznej.
9. Do kompetencji stanowiących rady pedagogicznej należą w szczególności:
1) przygotowanie projektu statutu lub jego zmian,
2) zatwierdzanie planów pracy placówki,
3) podejmowanie uchwały w sprawie innowacji i eksperymentów pedagogicznych w jedno-
stce,
4) ustalanie organizacji doskonalenia zawodowego nauczycieli placówki,
5) podejmowanie uchwał w sprawach skreślenia z listy wychowanków przedszkola,
6) ustalenie regulaminu rady pedagogicznej i jego zmian.
10. Rada pedagogiczna opiniuje w szczególności:
1) organizację pracy przedszkola, w tym harmonogram pracy nauczycieli, projekt planu
finansowego placówki, wnioski dyrektora o przyznanie nagród i wyróżnień,
2) propozycje przedszkola w sprawach przydziału nauczycielom stałych prac i zajęć w
ramach wynagrodzenia zasadniczego oraz dodatkowo płatnych zajęć opiekuńczych,
wychowawczych i dydaktycznych,
3) programy wychowania przedszkolnego,
4) powierzenie stanowiska dyrektora przedszkola,
5) powierzenie stanowiska wicedyrektora,
6) przedłużenie powierzenia stanowiska dyrektora przedszkola,
7) pracę dyrektora ubiegającego się o ocenę pracy, a także może wystąpić z wnioskiem o
odwołanie nauczyciela ze stanowiska dyrektora.
11. Radę rodziców stanowi reprezentacja rodziców dzieci uczęszczających do przedszkola.
12. W skład rady rodziców wchodzą przedstawiciele wybrani w tajnych wyborach przez zebranie rodziców dzieci. W wyborach tych jedno dziecko reprezentuje jeden rodzic. Powyższe wybory przeprowadza się na pierwszym zebraniu rodziców w danym roku szkolnym.
13. Rada rodziców może występować do dyrektora i rady pedagogicznej, organu prowadzącego i organu sprawującego nadzór pedagogiczny z wnioskami i opiniami dotyczącymi wszystkich spraw przedszkola.
14. W porozumieniu z radą pedagogiczną rada rodziców opiniuje:
1) program i harmonogram poprawy efektywności kształcenia lub wychowania,
2) projekt planu finansowego składanego przez dyrektora przedszkola.
- 10
Współdziałanie organów przedszkola
1. Organy działające w przedszkolu współdziałają ze sobą tak, aby:
1) zapewnić każdemu z nich możliwość działania i podejmowania decyzji w granicach kom-
petencji określonych w przepisach powszechnie obowiązujących,
2) umożliwić rozwiązywanie sytuacji konfliktowych wewnątrz przedszkola,
3) zapewnić bieżącą wymianę informacji pomiędzy organami przedszkola o podejmowa-
nych działaniach lub decyzjach.
2. Każdy organ przedszkola może włączyć się do rozwiązywania konkretnych problemów przedszkola, proponując swoją opinię lub stanowisko w danej sprawie, nie naruszając kompetencji organu uprawnionego.
3. Współdziałanie organów ma na celu stworzenie jak najlepszych warunków rozwoju wychowankom, przestrzegania Konwencji o prawach dziecka i podnoszenie poziomu pracy placówki.
§ 11
Zasady rozwiązywania sporów
1. Organem właściwym do rozwiązywania sporów między organami przedszkola jest dyrektor.
2. W przypadku gdy stroną sporu jest dyrektor, organem właściwym do rozstrzygnięcia sporu jest organ prowadzący, nadzorujący lub mediator zaakceptowany przez strony sporu
3. Rozstrzygnięcia dyrektora i organów prowadzących i nadzorujących są ostateczne;
4. Przebieg spotkania negocjacyjnego jest protokołowany;
5. Protokół sporządza przedstawiciel organu nie biorącego udziału w sporze;
6. Spory kompetencyjne między organami przedszkola rozstrzyga się w drodze negocjacji i mediacji z zachowaniem swobodnego działania w ramach swoich kompetencji.
§ 12
Organizacja pracy przedszkola
1. Podstawową jednostką organizacyjną przedszkola jest oddział obejmujący dzieci w zbliżonym wieku, z uwzględnieniem ich potrzeb, zainteresowań, uzdolnień.
2. Liczba dzieci w oddziale nie może przekraczać 25.
3. Sposoby sprawowania opieki nad dziećmi odpowiednio w czasie zajęć przedszkola oraz poza przedszkolem:
1) Opiekę nad dziećmi w czasie pobytu w przedszkolu i w trakcie zajęć poza przedszkolem
sprawuje nauczyciel;
2) Podczas krótkiej uzasadnionej nieobecności nauczyciela opiekę nad dziećmi może prze-
jąć pracownik obsługi upoważniony przez nauczyciela;
3) Nauczyciele i pracownicy przedszkola w czasie opieki nad dziećmi powinni przestrzegać
procedury bezpieczeństwa oraz przepisy bezpieczeństwa i higieny pracy w szczególności:
a) przed każdym wyjściem na plac zabaw teren powinien być sprawdzony przez nauczyciela
lub pracownika obsługi;
b) wszelkie uszkodzenia, zniszczenia w przedszkolu i na placu zabaw należy zgłaszać do . dyrektora przedszkola;
c) zabrania się korzystania z urządzeń i zabawek w przypadku zauważenia usterek zagrażających bezpieczeństwu i zdrowiu;
d) z urządzeń na placu zabaw mogą korzystać:
- dzieci uczęszczające do przedszkola jedynie pod nadzorem i opieką pracowników
przedszkola;
- dzieci, które zostały odebrane z placówki jedynie pod nadzorem i opieką rodziców lub
dorosłych opiekunów.
4) Organizując zajęcia poza przedszkolem opieka jest sprawowana w następujący sposób:
a) poza terenem przedszkola, ale w obrębie miasta podczas wycieczek i spacerów sprawuje
opiekę nauczyciel i woźna oddziałowa;
b) wyjścia poza teren przedszkola zgłaszane są dyrektorowi i zapisane w e-dzienniku, a ich
organizacja i przebieg są zgodne z prawem o ruchu drogowym i przepisami bezpieczeństwa;
c) podczas wyjazdu poza teren miejscowości należy przestrzegać wszystkich zasad zawartych
w regulaminie wycieczek.
4. Wobec dziecka, którego stan uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola dyrektor przedszkola w uzgodnieniu z organem prowadzącym ustala zakres i miejsce oraz czas prowadzenia zajęć indywidualnego przygotowania przedszkolnego zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie indywidualnego obowiązkowego rocznego przygotowania przedszkolnego dzieci i indywidualnego nauczania dzieci. - 13
Dziecko w Przedszkolu
1. Rodzice (opiekunowie prawni) zobowiązani są przyprowadzać do przedszkola dzieci zdrowe.
2. Dziecka chorego lub podejrzanego o chorobę nie należy przyprowadzać do przedszkola. Dzieci, np. zakatarzone, przeziębione, kaszlące, nie mogą przebywać w grupie z dziećmi zdrowymi, aby ich nie zarażać.
3. W przypadku zachorowania dziecka w czasie pobytu w przedszkolu powiadamia się o tym fakcie rodziców, którzy jeżeli to możliwe, powinni odebrać dziecko z przedszkola i udać się z nim do lekarza.
4. Każda dłuższa nieobecność dziecka w przedszkolu ( trwająca powyżej dwóch tygodni) powinna być zgłoszona przez rodzica u wychowawcy grupy z podaniem przyczyny.
5. Dziecko powinno być przyprowadzane i odbierane z przedszkola przez rodziców lub upoważnioną przez nich osobę zapewniającą pełne bezpieczeństwo:
1) upoważnienie dokonuje się pisemnie w pierwszych dniach, od rozpoczęcia zajęć w danym roku szkolnym;
2) nie wydaje się dzieci osobom będącym w stanie wskazującym na spożycie alkoholu lub
środków odurzających;
3) życzenie rodziców dotyczące nie odbierania dziecka przez jednego z rodziców musi być
poświadczone przez orzeczenie sądowe;
4) upoważnienie może być również udzielone osobie niepełnoletniej, która ukończyła 13 rok
życia;
5) upoważnienie może być stałe lub jednorazowe; udziela się go w formie pisemnej;
6) wydanie dziecka następuje po okazaniu dokumentu potwierdzającego tożsamość;
7) upoważnienie może być w każdej chwili odwołane lub zmienione przez rodziców;
8) rodzice ponoszą odpowiedzialność za bezpieczeństwo dziecka odbieranego z przedszkola
przez upoważnioną przez nich osobę;
9) za właściwe przestrzeganie zasad przyprowadzania i odbierania dzieci z oddziału przed-
szkolnego odpowiedzialni są rodzice oraz nauczyciel danego oddziału przedszkolnego.
10) w przypadku nie odebrania dziecka do ustalonej godziny, nauczyciel powinien
niezwłocznie powiadomić rodziców o zaistniałym fakcie oraz zapewnić opiekę dziecku
do czasu przybycia rodziców;
11) w przypadku, gdy pod wskazanym numerem telefonu nie można uzyskać informacji o
miejscu pobytu rodziców, prawnych opiekunów nauczyciel oczekuje z dzieckiem jedną
godzinę. Po upływie tego czasu nauczyciel powiadamia najbliższy komisariat policji o
niemożności skontaktowania się z rodzicami, prawnymi opiekunami;
12) przedszkole zapewnia dziecku bezpieczeństwo od momentu przekazania dziecka
nauczycielowi (pracownikowi przedszkola) do momentu odebrania dziecka od nauczyciela
(pracownika przedszkola);
13) fakt odebrania dziecka z przedszkola należy zgłosić nauczycielowi, pracownikowi
przedszkola.
§ 14
Praca wychowawczo-dydaktyczna
1) Praca wychowawczo-dydaktyczna i opiekuńcza w przedszkolu realizowana jest według
podstawy programowej wychowania przedszkolnego i dopuszczonych do użytku przez dy-
rektora przedszkola programów wychowania przedszkolnego.
2) Wybór programów wychowania przedszkolnego określają odrębne przepisy.
3) Godzina pracy nauczyciela wynosi 60 minut.
4) Zasady realizacji podstawy programowej określają przepisy odrębne.
Czas trwania zajęć jest dostosowany do potrzeb i możliwości dzieci:
1) z dziećmi 3-4 letnimi około 15 minut
2) z dziećmi 5-6 letnimi około 30 minut
5. W arkuszu organizacyjnym pracy przedszkola dla dzieci 3-4 letnich określa się czas trwania zajęć z religii (15 minut), j. angielskiego wymiarze 0,5 godz. - w tym czasie nauczyciel ok. 15 minut przeznacza na zajęcia dydaktyczne i pozostałe ok. 15 minut na realizację świadczeń obejmujących zajęcia wychowawcze i opiekuńcze.
6. Na wniosek rodziców w przedszkolu mogą być prowadzone zajęcia dodatkowe.
7. Zajęcia dodatkowe organizowane są poza godzinami przeznaczonymi na realizację podstawy programowej.
8. Sposób dokumentowania zajęć prowadzonych w przedszkolu określają odrębne przepisy.
9. Zajęcia z terapii logopedycznej dokumentowane są w indywidualnych dziennikach zajęć terapii logopedycznej.
10. Zajęcia terapeutyczne dokumentowane są w dzienniku zajęć terapeutycznych.
11. Zgodnie z zapisami dotyczącymi zadań przedszkola nauczyciele organizują zajęcia wspierające rozwój dziecka. Wykorzystują do tego każdą sytuację i moment pobytu dziecka w przedszkolu, czyli tzw. zajęcia kierowane i niekierowane. Wszystkie doświadczenia dzieci płynące z organizacji pracy przedszkola są efektem realizacji programu wychowania przedszkolnego. Ważne są zatem zarówno zajęcia kierowane, jak i czas spożywania posiłków, czas przeznaczony na odpoczynek i charakter tego odpoczynku, uroczystości przedszkolne, a także ubieranie i rozbieranie. Bardzo ważna jest samodzielna zabawa.
12. Nauczyciele, organizując zajęcia kierowane, biorą pod uwagę możliwości dzieci, ich oczekiwania poznawcze i potrzeby wyrażania swoich stanów emocjonalnych, komunikacji oraz chęci zabawy. Wykorzystują każdą naturalnie pojawiającą się sytuację edukacyjną prowadzącą do osiągnięcia dojrzałości szkolnej. Sytuacje edukacyjne wywołane np. oczekiwaniem na poznanie liter skutkują zabawami w ich rozpoznawaniu. Jeżeli dzieci w sposób naturalny są zainteresowane zabawami prowadzącymi do ćwiczeń czynności złożonych, takich jak liczenie, czytanie, a nawet pisanie, nauczyciel przygotowuje dzieci do wykonywania tych czynności zgodnie z fizjologią i naturą pojawiania się tychże procesów.
13. Organizacja zabawy, nauki i wypoczynku w przedszkolu oparta jest na rytmie dnia, czyli powtarzających się systematycznie fazach, które pozwalają dziecku na stopniowe zrozumienie pojęcia czasu i organizacji oraz dają poczucie bezpieczeństwa i spokoju, zapewniając mu zdrowy rozwój.
14. Nauczyciele systematycznie informują rodziców o postępach w rozwoju ich dziecka, zachęcają do współpracy w realizacji programu wychowania przedszkolnego oraz opracowują diagnozę dojrzałości szkolnej dla tych dzieci, które w danym roku mają rozpocząć naukę w szkole.
§ 15
Ramowy rozkład dnia
1. Codzienną organizację pracy z dzieckiem w przedszkolu określa ramowy rozkład dnia, który uwzględnia zasady ochrony zdrowia i higieny nauczania, wychowania i opieki w szczególności:
1) godziny posiłków;
2) propozycje czasowe między formami proponowanymi przez nauczyciela a samodzielną zabawą;
3) potrzebę codziennego przebywania na świeżym powietrzu w zależności od pogody.
- 16
Funkcjonowanie przedszkola
1. Przedszkole funkcjonuje cały rok szkolny od poniedziałku do piątku, z wyjątkiem przerw
ustalonych przez organ prowadzący na wniosek dyrektora przedszkola.
2. Terminy przerw w pracy przedszkola:
1) przedszkole jest placówką nieferyjną;
2) terminy przerw w pracy przedszkola ustala organ prowadzący na wiosek dyrektora
i rady pedagogicznej;
3) w okresie przerwy wakacyjnej, zatwierdzonej w arkuszu organizacyjnym przedszkola dzie-
ciom zapewnia się możliwość uczęszczania do innego, dyżurującego przedszkola;
4) przerwę w pracy opiekuńczo-wychowawczej i dydaktycznej wykorzystuje się w
szczególności na udzielenie urlopów, prowadzenie remontów oraz gruntownych porząd-
ków;
5) przedszkole jest nieczynne w dni ustawowo wolne od pracy;
6) w okresie między świątecznym, w przypadku niskiej frekwencji dzieci, grupy mogą być łą-
czone.
3. Przed podjęciem decyzji o włączeniu dziecka do grupy łączonej rodzic wypełnia pisemną
deklarację lub przekazuje informację przez e-dziennik, czy w danym terminie jego dziecko
będzie obecne w przedszkolu. Nieoddanie deklaracji lub nieprzekazanie informacji
wychowawcy w wyznaczonym terminie jest jednoznaczne z nieobecnością dziecka w
przedszkolu w podanym terminie.
4. W przedszkolu każdą grupę przedszkolną powierza się opiece jednego lub dwóch
nauczycieli, w wyjątkowych przypadkach dopuszcza się trzech nauczycieli w grupach
starszych;
5. Dla zapewnienia ciągłości pracy wychowawczej i jej skuteczności wskazane jest, by jedna
nauczycielka prowadziła swój oddział przez wszystkie lata pobytu dzieci w przedszkolu;
6. Praca dydaktyczna, wychowawcza i opiekuńcza w przedszkolu prowadzona jest na
podstawie obowiązującej podstawy programowej i przyjętych do realizacji programów.
Sposób dokumentowania zajęć w przedszkolu określają przepisy zawarte w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej:
Godziny pracy przedszkola zapewniają realizację podstawy programowej wychowania przedszkolnego;
7. Przedszkole może być miejscem praktyk dla potrzeb zakładów kształcenia nauczycieli i
praktyk zawodowych dla potrzeb szkół o kierunkach żywienia zbiorowego i medycznych;
8. W przedszkolu organizuje się obowiązek rocznego przygotowania przedszkolnego;
9. Dzieciom objętym obowiązkowym przygotowaniem przedszkolnym, których stan zdrowia uniemożliwia lub znacznie utrudnia uczęszczanie do przedszkola organizuje się nauczanie indywidualne na okres określony w orzeczeniu o potrzebie indywidualnego nauczania. Tygodniowy wymiar godzin zajęć indywidualnego nauczania realizowanych bezpośrednio z dzieckiem wynosi od 4 do 6 godzin i realizuje się go w ciągu co najmniej dwóch dni;
10. Zajęcia indywidualnego przygotowania przedszkolnego są prowadzone z dzieckiem przez
jednego nauczyciela, któremu dyrektor powierzy prowadzenie tych zajęć;
11. Zajęcia indywidualne przygotowania przedszkolnego prowadzi się w miejscu pobytu
dziecka;
12. Przedszkole prowadzi działalność promocyjną przez:
1. prowadzenie strony internetowej;
2. przekazywanie informacji o działalności przedszkola do lokalnej prasy;
3. udział w wielu akcjach i imprezach środowiskowych;
4. współpracy z instytucjami ze środowiska lokalnego.
13. Przedszkole- w tym dyrektor, nauczyciele, nauczyciel współorganizujący kształcenie, na-
uczyciel katecheta, nauczyciele specjaliści oraz intendent - kontaktują się z rodzicami
w sprawach dydaktyczno-wychowawczych, opiekuńczych oraz administracyjnych za po
mocą dziennika elektronicznego. - 17
Zasady odpłatności:
1. W przedszkolu pobiera się opłaty za:
1) korzystanie z wychowania przedszkolnego w czasie przekraczającym wymiar 5 godzin
dziennie bezpłatnego nauczania, wychowania i opieki świadczonych przez przedszkole.
2) wyżywienie.
2. Charakter opłat określa art. 52 ust. 15 ustawy z dnia 27 października 2017 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( t.j. Dz.U. z 2017 r., poz. 2203).
3. Opłaty są pobierane z dołu po zakończonym miesiącu w terminie do 10 dnia , następnego miesiąca.
4. O wysokości opłat w danym miesiącu intendent informuje rodziców w terminie do 5 dnia następnego miesiąca w formie elektronicznej przez dziennik Vulcan.
5. Rodzice są zobowiązani do terminowego wnoszenia ustalonych opłat oraz skutecznego informowania o nieobecności dziecka w przedszkolu.
6. Dochodzenie należności budżetowych z tytułu nieuiszczenia opłaty następuje na podstawie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
7. Wysokość opłaty za korzystanie z wychowania przedszkolnego, o której mowa w ust. 1 pkt 1 określa Rada Miejska Gminy Rawicz, zgodnie z art. 52 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2019 r. o finansowaniu zadań oświatowych ( t.j. Dz. U. z 2017 r., poz. 2203).
8. Opłata, o której mowa w ust. 1 pkt a), jest naliczana zgodnie z Uchwała Rady Miejskiej Gminy Rawicz w sprawie ustalenia czasu bezpłatnego nauczania , wychowania i opieki przez przedszkola, dla których organem prowadzącym jest Gmina Rawicz, określenia wysokości opłat za korzystanie z wychowania przedszkolnego uczniów objętych wychowaniem przedszkolnym do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy 6 lat, w prowadzonych przez Gminę Rawicz publicznych przedszkolach oraz określenia warunków częściowego lub całkowitego zwolnienia z tych opłat.
9. Warunki częściowego lub całkowitego zwolnienia z opłat, o których mowa w ust. 1 pkt 1) określa uchwała wskazana w ust. 7 zwolnienia na podstawie decyzji dyrektora przedszkola, po przedstawieniu przez rodzica w formie oświadczenia danych niezbędnych do ustalenia uprawnienia do tego zwolnienia.
10. Wyżywienie w przedszkolu obejmuje trzy posiłki: śniadanie, drugie śniadanie, obiad.
11. Wysokość opłaty za korzystanie z wyżywienia ustala dyrektor przedszkola w porozumieniu z organem prowadzącym przedszkole, zgodnie z art. 106 ustawy z dnia 14 grudnia 2016 r. prawo oświatowe (t.j. Dz. U. z 2017 r., poz.59 ze zm. z 2018 r., poz. 949 i 2203), w oparciu o koszty zakupu surowców spożywczych niezbędnych do przygotowania posiłków.
12. Rodzice będący w trudnej sytuacji materialnej lub życiowej mogą ubiegać się o dofinansowanie kosztów wyżywienia dziecka w przedszkolu przez Centrum Usług Społecznych w Rawiczu.
13. Rodzic/Opiekun jest zobowiązany do zaznaczania obecności dziecka (wejścia i wyjścia z przedszkola) poprzez bezpłatną aplikację Dzienniczek Vulcan.
14. Jeżeli rodzic/opiekun nie zaznaczy wejścia i wyjścia dziecka z przedszkola nauczyciel zaznacza obecność w dzienniku wskazując pobyt dziecka od godziny rozpoczęcia pracy przedszkola tj. 6.30 do jego zakończenia tj. 16.00.
15. Rodzic powinien informować nauczyciela o nieobecności dziecka w przedszkolu poprzez dziennik elektroniczny. - 18
Zakres zadań nauczycieli
Do zadań nauczycieli przedszkola należy:
1. Zapewnienie bezpieczeństwa wychowankom w czasie zajęć organizowanych przez
przedszkole, w szczególności nauczyciel jest zobowiązany:
1) sprawować bezpośrednią opiekę nad powierzonymi dziećmi w czasie pobytu w
przedszkolu oraz w trybie zajęć poza przedszkolem;
2) kształtować czynne postawy dzieci wobec bezpieczeństwa własnego i innych, przekazywać
dzieciom wiedzę o zagrożeniach;
3) kształtować prawidłowe nawyki postawy ciała;
4) przekazywać dzieciom właściwe wzorce i wyrabiać nawyki higieniczno-kulturalne;
5) dbać o sprzęt i urządzenia, samodzielnie kontrolować ich stan lub delegować do
sprawdzenia pracownika obsługi;
6) niezwłocznie powiadamiać dyrektora o wszelkich dostrzeżonych zdarzeniach stanowiących
zagrożenie dla zdrowia lub życia dzieci;
7) udzielać natychmiastowej pomocy dziecku w sytuacji, gdy ta pomoc jest niezbędna;
8) zwrócić uwagę na osoby postronne przebywające na terenie przedszkola, w razie potrzeby
zwrócić się o podanie celów pobytu w przedszkolu i zawiadomić dyrektora o fakcie
przebywania osób postronnych;
9) przekazywać drugiej nauczycielce wszelkie sprawy dotyczące dzieci, gdy opuszcza grupę
wychowanków;
2) Współdziałanie z rodzicami w sprawach wychowania, nauczania i opieki nad dziećmi. Nauczyciel jest zobowiązany:
1. zapoznawać rodziców z zadaniami wynikającymi z podstawy programowej i realizowanego
programu;
2. przedstawić rodzicom ramowy rozkład dnia w grupie;
3. włączać rodziców w życie grupy i przedszkola;
4. prowadzić kącik informacji dla rodziców;
5. prezentować umiejętności i wytwory prac dziecięcych;
6. udzielać rodzicom bieżącej, rzetelnej informacji na temat zdrowia ich dziecka;
7. organizować spotkania z rodzicami w celu:
- przekazywania informacji na temat postępów w rozwoju i zachowaniu dziecka poprzez rozmowy
indywidualne, zajęcia otwarte, uroczystości, eksponowanie prac plastycznych
- poznawania i ustalania potrzeb rozwojowych dzieci, ustalania form pomocy i włączania rodziców w edukację dzieci.
3. Planowanie i prowadzenie pracy dydaktyczno-wychowawczej oraz odpowiedzialność za jej wyniki i jakość - nauczyciele są zobowiązani w szczególności do:
1) kierowania się dobrem dzieci, troską o zdrowie, postawy moralne i obywatelskie z
poszanowaniem godności osobistej wychowanków;
2) planowania pracy z dziećmi przez opracowanie tygodniowych planów pracy zgodnie z
zasadami metodyki z zakresu wychowania zdrowotnego, społecznego, poznawczego i
artystycznego;
3) opracowania rocznego planu pracy przedszkola;
4) aktywnego uczestnictwa w pracach zespołów nauczycielskich;
5) inicjowanie i organizowanie imprez o charakterze dydaktycznym, wychowawczym,
kulturalnym i sportowo- rekreacyjnym;
6) rzetelnego przygotowywania się do zajęć dydaktyczno- wychowawczych uwzględniając
potrzeby i zainteresowania dziecka, z wykorzystaniem tradycyjnych i nowoczesnych metod
pracy;
7. tworzenia warunków wspomagających rozwój dzieci, ich zdolności, zainteresowań, dążenia
do pobudzania procesów rozwojowych, do optymalnej aktywizacji dzieci poprzez
wykorzystanie ich własnej inicjatywy;
8. wspierania aktywności poznawczej dzieci nastawionej na poznawanie samego siebie, otaczającej rzeczywistości społeczno-kulturalnej i przyrodniczej, wzbogaconej o zasób jego własnych doświadczeń;
9. otaczania indywidualną opieką każdego wychowanka i dostosowanie metod i form pracy do jego możliwości zgodnie z zasadą indywidualizacji pracy i podmiotowego podejścia do dziecka;
10. uczestniczenia w doskonaleniu zawodowym w zależności od potrzeb dzieci w celu nabywania nowych wiadomości i umiejętności oraz wykorzystywanie ich w pracy z wychowankami;
11. przedstawienia dyrektorowi programów wychowania przedszkolnego wykorzystywanych do pracy w kolejnym roku szkolnym;
4. Prowadzenie obserwacji pedagogicznych. Nauczyciele są zobowiązani do:
1) rozpoznawania indywidualnych potrzeb edukacyjnych i możliwości psychofizycznych przez prowadzenie obserwacji pedagogicznych zakończonych analizą gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole;
2) prowadzenia bieżącej diagnostyki;
3) tworzenia warunków wspomagających rozwój dziecka, podejmowanie działań stymulująco –kompensacyjnych wobec dzieci, które tego potrzebują uwzględniając wyniki obserwacji;
4) współpracy z rodzicami w celu ujednolicenia oddziaływań przedszkole – dom;
5) dokumentowania obserwacji pedagogicznych oraz przekazywania rodzicom spostrzeżeń pedagogicznych na temat rozwoju dzieci;
6) przekazania pisemnej informacji rodzicom na temat gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole.
5. Współpraca ze specjalistami świadczącymi pomoc psychologiczno-pedagogiczną.
Nauczyciel jest zobowiązany w szczególności:
1) informować specjalistów w przedszkolu o swoich spostrzeżeniach dotyczących rozwoju dziecka;
2) wspólnie ze specjalistami ustalać działania stymulujące rozwój dziecka w zależności od potrzeb;
3) prowadzić wiele działań zmierzających do osiągnięcia dojrzałości szkolnej na jak najwyższym poziomie, w zależności od indywidualnych predyspozycji dziecka;
4) organizować spotkania rodziców i specjalistów w celu nabywania przez rodziców nowych umiejętności wychowawczych;
5) za zgodą rodziców podejmować współpracę ze specjalistami z poradni psychologiczno- pedagogicznej oraz instytucjami związanymi z opieką zdrowotną np. sanepid, w celu zapewnienia pomocy dzieciom i rodzicom.
6) prowadzić dokumentację zgodnie z rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej w sprawie sposobu prowadzenia przez publiczne przedszkola dokumentacji przebiegu nauczania, działalności wychowawczej i opiekuńczej.
6. Nauczyciele specjaliści: terapeuci, pedagog specjalny, psycholog i logopeda udzielają pomocy psychologiczno-pedagogicznej:
1) rozpoznają indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz możliwości psychofizyczne dzieci;
2) planują sposób ich rozwiązania;
3) informują dyrektora o konieczności objęcia pomocą psychologiczno-pedagogiczną;
4) informują rodziców o podjętych działaniach, efektach i postępach dzieci.
7. Do zdań pedagoga specjalnego w przedszkolu należy w szczególności:
1) podejmowanie działań w zakresie zapewnienia aktywnego i pełnego uczestnictwa dziecka
w życiu przedszkola;
2) rozpoznawanie indywidualnych potrzeb rozwojowych i edukacyjnych oraz możliwości
psychofizycznych dzieci w celu określenia mocnych stron, predyspozycji, zainteresowań i
uzdolnień dzieci oraz przyczyn niepowodzeń edukacyjnych lub trudności w
dzieci, w tym barier i ograniczeń utrudniających funkcjonowanie dziecka i jego
uczestnictwo w życiu placówki,
3) rozwiązywanie problemów dydaktycznych i wychowawczych dzieci,
4) w przypadku dzieci objętych kształceniem specjalnym, współpracę z zespołem nauczycieli
i specjalistów, prowadzących zajęcia z uczniem w zakresie zapewnienia im odpowiedniej
do potrzeb pomocy psychologiczno-pedagogicznej,
5) określanie niezbędnych do nauki warunków, sprzętu specjalistycznego i środków
dydaktycznych, w tym wykorzystujących technologie informacyjno-komunikacyjne,
odpowiednich ze względu na indywidualne potrzeby rozwojowe i edukacyjne oraz
możliwości psychofizyczne dziecka;
6) wspieranie nauczycieli, wychowawców i innych specjalistów w rozwiązywaniu
problemów, o których mowa w pkt 1- 5;
7) udzielanie pomocy psychologiczno-pedagogicznej uczniom, rodzicom dzieci i
nauczycielom;
8) współpracę z instytucjami i podmiotami odpowiedzialnymi za wspieranie dziecka i jego
rodziny;
9) przedstawianie radzie pedagogicznej propozycji doskonalenia zawodowego mającego na
celu podnoszenie jakości edukacji włączającej.
8. Nauczyciel współorganizujący proces kształcenia:
1) Pomaga dzieciom z orzeczeniami do kształcenia specjalnego w opanowaniu wiadomości i umiejętności zawartych w podstawie programowej .
2) Pracuje w zespole przygotowującym indywidualne programy edukacyjno-terapeutyczne oraz zespole koordynującym udzielanie szeroko pojętej pomocy psychologiczno-pedagogicznej dla uczniów mających orzeczenie do kształcenia specjalnego
9. Informacje na temat przestrzegania czasu pracy oraz praw nauczycieli określają przepisy zawarte w Karcie Nauczyciela.
10. Nauczyciele wykonują inne czynności zgodnie z odrębnymi przepisami oraz zlecone przez dyrektora przedszkola.
- 19
Zadania pracowników administracyjno-obsługowych
1.Podstawowe zadania pracowników administracyjno-obsługowych to zapewnienie
sprawnego działania przedszkola jako instytucji publicznej, utrzymanie obiektu i jego
otoczenia w ładzie i czystości.
2. Personel obsługowy wspomaga nauczycieli i współdziała z nimi w celu zapewnienia dzie-
ciom bezpiecznych warunków pobytu w przedszkolu, m.in.:
1) zgłasza wszelkie nieprawidłowości w działaniu urządzeń i wyposażenia przedszkola,
2) wspomaga nauczyciela (zgodnie z przydziałem czynności na dany rok szkolny) w opiece
nad dziećmi w sali, łazience, ogrodzie, na spacerze, wycieczce i w innych sytuacjach.
3.Dla zapewnienia prawidłowej organizacji pracy przedszkola zatrudnia się pracowników
administracji i obsługi:
1) Pomoc administracyjna
2)Intendent
3)Pomoc wychowawcy w oddziale dzieci 3 letnich
4) Woźną w każdym oddziale
5) Pielęgniarkę
6) Woźnego
4. W przedszkolu status prawny osób nie będących nauczycielami określają przepisy o pracownikach samorządowych.
5. Bezpośrednim przełożonym wszystkich pracowników jest dyrektor. Zależność służbowa w wykonywaniu obowiązków służbowych:
1)Woźna i pomoc wychowawcy współpracuje z nauczycielką;
2) Intendent nadzoruje pracę woźnych;
3) Woźny konserwator współpracuje ze wszystkimi pracownikami przedszkola.
6. Pracownicy przedszkola otrzymują zakresy czynności i zadań, które są zobowiązani wykonywać. Szczegółowe zakresy obowiązków zawarte są w aktach osobowych pracowników. Przyjęcie szczegółowego zakresu obowiązków każdy pracownik potwierdza podpisem.
7. Do podstawowych zadań pracownika samorządowego zatrudnionego w przedszkolu należy w szczególności:
1) przestrzeganie czasu pracy;
2) przestrzeganie regulaminu pracy i ustalonego w przedszkolu porządku;
3) przestrzeganie przepisów BHP i ochrony przeciwpożarowej;
4) wykonywanie zadań sumiennie, poprawnie i bezstronnie;
5) dbać o dobro przedszkola, chronić jego mienie, przestrzegać zasad współżycia społecznego;
6) troska o dobro dzieci;
7) dochowanie tajemnicy ustawowo chronionej;
8) zachowanie uprzejmości i życzliwości w kontaktach z rodzicami, zwierzchnikami i współpracownikami;
9) w zależności od potrzeb podnoszenie umiejętności i kwalifikacji zawodowych.
6. Dyrektor przedszkola ma prawo zlecić wszystkim zatrudnionym pracownikom dodatkowe czynności i zajęcia wynikające z potrzeb organizacji przedszkola.
7. Dyrektor sprawuje nadzór nad wypełnianiem obowiązków przez nauczycieli i pracowników administracyjno- obsługowych przedszkola.
8. W nagłych wypadkach wszystkie działania pracowników przedszkola, bez względu na zakres ich czynności służbowych w pierwszej kolejności skierowane są na zapewnienie bezpieczeństwa dzieciom.
- 20
Plan pracy nauczycieli
1. Nauczyciel planuje i prowadzi pracę wychowawczo-dydaktyczno-opiekuńczą zgodnie z obowiązującą podstawą programową i dopuszczonymi przez dyrektora programami, odpowiada za jakość i wyniki tej pracy.
2. Nauczyciel odpowiada przede wszystkim za zdrowie i bezpieczeństwo powierzonych mu dzieci. Sposoby sprawowania opieki nad dziećmi odpowiednio w czasie zajęć przedszkola oraz poza przedszkolem zostały opisane w &13 pkt 3 i 43. Nauczyciel prowadzi dokumentację pedagogiczną zgodnie z obowiązującymi przepisami szczegółowymi i wewnętrznymi ustaleniami.
3. Nauczyciel planuje pracę z dziećmi, przygotowując plan pracy zgodnie z decyzją rady pedagogicznej:
1) realizuje zaplanowaną tematykę w dowolnym czasie w ciągu jednego lub kilku dni, tygodnia, miesiąca,
2) plan dnia powinien mieć charakter otwarty, pozwalający na uwzględnienie propozycji dzieci,
3) plan pracy powinien mieć zachowaną właściwą proporcję czasową między formami proponowanymi przez nauczyciela a swobodną działalnością dzieci, zgodną z podstawą programową,
4) część codziennych zajęć, zgodnie z zasadami higieny i potrzebami zdrowotnymi przedszkolaków, powinna odbywać się na powietrzu, jeżeli tylko pozwala na to pogoda.
5) zakres zadań nauczycieli –został opisany w § 19.
- 21
Wychowankowie przedszkola
1. Wychowanie przedszkolne obejmuje dzieci od początku roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy trzy lata, do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy siedem lat. W szczególnie uzasadnionych przypadkach dyrektor przedszkola, dysponując wolnymi miejscami, może przyjąć do przedszkola dziecko, które ukończyło dwa i pół roku.
2. W przypadku dzieci mających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wychowaniem przedszkolnym może być objęte dziecko w wieku powyżej siedmiu lat, nie dłużej jednak niż do końca roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym kończy ono dziewięć lat.
3. Decyzję w sprawie odroczenia obowiązku szkolnego, na wniosek rodziców, podejmuje dyrektor szkoły podstawowej, w obwodzie której mieszka dziecko, po zasięgnięciu opinii poradni psychologiczno-pedagogicznej.
4. Wniosek, o którym mowa w ust. 3, składa się w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 7 lat. Wniosek można złożyć ponownie w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 8 lat. Wniosek składa się nie później niż do dnia 31 sierpnia. Odroczenie dotyczy roku szkolnego, w którym dziecko ma rozpocząć spełnianie obowiązku szkolnego.
5. Do wniosku, o którym mowa w ust. 3, dołącza się orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego oraz opinię, z której wynika potrzeba odroczenia spełniania przez dziecko obowiązku szkolnego w danym roku szkolnym, wydaną przez publiczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną albo niepubliczną poradnię psychologiczno-pedagogiczną, założoną zgodnie z art. 168 w ustawie Prawo Oświatowe oraz zatrudniającą pracowników posiadających kwalifikacje określone dla pracowników publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych.
6. Dziecko, któremu odroczono rozpoczęcie spełniania obowiązku szkolnego zgodnie z ust. 3, kontynuuje przygotowanie przedszkolne w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego, a dziecko posiadające orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego wydane ze względu na niepełnosprawności sprzężone, z których jedną z niepełnosprawności jest niepełnosprawność intelektualna w stopniu umiarkowanym lub znacznym, także w ośrodku rewalidacyjno-wychowawczym.
7. Dziecko w wieku sześciu lat ma obowiązek odbyć roczne przygotowanie przedszkolne, w przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub w innej formie wychowania przedszkolnego.
8. Obowiązek, o którym mowa w ust. 1 rozpoczyna się z początkiem roku szkolnego w roku kalendarzowym, w którym dziecko kończy 6 lat.
9. Niespełnianie obowiązku, o którym mowa w ust. 1, podlega egzekucji w trybie przepisów o postępowaniu egzekucyjnym w administracji.
10. Przez niespełnienie obowiązku, o którym mowa w ust. 2, należy rozumieć nieusprawiedliwioną nieobecność w okresie jednego miesiąca na co najmniej 50 % - dni zajęć w przedszkolu,
11. Rodzice dziecka podlegającego obowiązkowi, o którym mowa w ust. 7, są obowiązani dopełnić czynności związanych ze zgłoszeniem dziecka do przedszkola
- 22
Zasady przyjęć do przedszkola
1. Do przedszkola przyjmuje się kandydatów zamieszkałych na obszarze danej gminy.
2. Postępowanie rekrutacyjne jest prowadzone na wniosek rodzica.
3. Szczegółowe zasady prowadzenia rekrutacji do przedszkola określają przepisy odrębne.
§ 23
Prawa i obowiązki wychowanków
1. Dzieci w przedszkolu mają wszystkie prawa wynikające z Konwencji o prawach dziecka, przyjętej przez Zgromadzenie Ogólne Narodów Zjednoczonych dnia 20 listopada 1989 r. (Dz.U. z 1991 r. Nr 120 poz. 526), w szczególności prawo do właściwie zorganizowanego procesu opiekuńczo-wychowawczo-dydaktycznego poprzez:
1) przebywanie w przedszkolu urządzonym zgodnie z zasadami higieny, potrzebami dziecka i możliwościami placówki,
2) organizację dnia zabezpieczającą higieniczny tryb życia, zdrowe żywienie,
3) właściwie zorganizowany wypoczynek, bezpieczne zażywanie ruchu,
4) uczestniczenie w proponowanych sytuacjach edukacyjnych w ciągu całego dnia zgodnie z możliwościami percepcyjnymi dziecka,
5) zaspokajanie potrzeb emocjonalnych i ruchowych,
6) zaspokajanie potrzeb własnych,
7) doskonalenie i rozwijanie zdolności i zainteresowań,
8) przeprowadzanie prostych doświadczeń lub ich obserwowanie,
9) współdecydowanie o wyborze zabaw i rodzaju zajęć w danym dniu,
10) zabawę i wybór towarzysza zabawy,
11) ochronę przed wszelkimi formami przemocy fizycznej i psychicznej,
12) wyrażanie własnych sądów i opinii,
13) poszanowanie godności osobistej,
14) tolerancję,
15) akceptację,
16)zrozumienie indywidualnych potrzeb,
17)poszanowanie własności,
18) indywidualne tempo rozwoju.
2. Dziecko w przedszkolu ma obowiązek:
1) przestrzegać ustalonych w grupie zasad i reguł (m.in. sprzątać po skończonej zabawie i pracy), itp.
2) przestrzegać ustalonych zasad dotyczących bezpieczeństwa,
3) próbować ubierać i rozbierać się z pomocą osoby dorosłej (trzy–czterolatki), umieć się ubrać, rozebrać i wiązać sznurowadła (pięcio–sześciolatki), samodzielnie posługiwać się sztućcami,
4) samodzielnie załatwiać potrzeby fizjologiczne,
5) wykonywać prace porządkowe na miarę swoich możliwości,
6) przestrzegać podstawowych zasad higieny osobistej,
7) szanować wytwory innych dzieci,
8) godnie reprezentować przedszkole w kontaktach ze środowiskiem.
§ 24
Obowiązki rodziców
Do podstawowych obowiązków rodziców dziecka należą:
1) respektowanie niniejszego statutu,
2) respektowanie uchwał rady pedagogicznej i rady rodziców,
3) przyprowadzanie i odbieranie dziecka z przedszkola lub przez upoważnioną przez rodziców osobę zapewniającą dziecku pełne bezpieczeństwo,
4) terminowe uiszczanie odpłatności za pobyt dziecka w przedszkolu,
5) niezwłoczne zawiadamianie o zatruciach pokarmowych i chorobach zakaźnych,
6) zaopatrzenie dzieci w niezbędne przedmioty, przybory i pomoce,
7) wspieranie nauczycieli w celu osiągnięcia gotowości szkolnej dziecka,
8) inne obowiązki wynikające z uregulowań wewnętrznych przedszkola.
§ 25
Prawa rodziców
1.Rodzice i nauczyciele zobowiązani są do współdziałania w celu skutecznego oddziaływania wychowawczego na dziecko i określania drogi jego indywidualnego rozwoju.
2. Rodzice mają prawo do:
1) zapoznania się z realizowanymi w przedszkolu planami i programami pracy dydaktyczno-wychowawczej,
2) uzyskiwania na bieżąco rzetelnej informacji na temat aktualnego stanu rozwoju i postępów edukacyjnych dziecka,
3) uzyskania informacji o stanie gotowości szkolnej swojego dziecka, aby mogli je wspomagać w osiąganiu tej gotowości odpowiednio do jego potrzeb,
4) uzyskiwania porad i wskazówek od nauczycieli w rozpoznawaniu przyczyn trudności wychowawczych i doborze metod udzielania dziecku pomocy,
5) wyrażania i przekazywania nauczycielowi i dyrektorowi wniosków z obserwacji pracy przedszkola,
6) wyrażania i przekazywania opinii na temat pracy przedszkola organowi prowadzącemu i organowi nadzorującemu pracę pedagogiczną.
- 26
Skreślenie dziecka z listy wychowanków
1. Dyrektor na podstawie uchwały rady pedagogicznej może podjąć decyzję o skreśleniu dziecka z listy dzieci uczęszczających do przedszkola w następujących przypadkach:
1) systematycznego zalegania z odpłatnością za przedszkole (za okres miesiąca), nieobecności dziecka (ponad miesiąc) i niezgłoszenia tego faktu przedszkolu,
2) nieprzestrzegania przez rodziców postanowień niniejszego statutu,
3) utajenia przy wypełnianiu karty zgłoszenia choroby dziecka, która uniemożliwia przebywanie dziecka w grupie.
2. Decyzję o skreśleniu dziecka z listy rodzice otrzymują na piśmie z uzasadnieniem. Od decyzji przysługuje odwołanie do kuratora oświaty w terminie 14 dni od daty jej doręczenia rodzicom dziecka. Skreślenie dziecka z listy jest równoznaczne z rozwiązaniem umowy.
3. Dziecko sześcioletnie może zostać przeniesione do oddziału pięciogodzinnego w przedszkolu, do którego uczęszcza, do innego przedszkola lub do szkoły, gdzie będzie realizować podstawę programową, w przypadku nieuregulowania przez rodzica zaległości miesięcznej z tytułu opłat za pobyt dziecka w przedszkolu.
§ 27
Ceremoniał
1. Ceremoniał przedszkolny jest zbiorem zasad i reguł określających zespołowe i indywidualne zachowanie się dzieci, nauczycieli i rodziców uczestniczących w uroczystościach państwowych, patriotycznych, religijnych i innych uroczystościach przedszkolnych.
2. Ceremoniał jest istotnym elementem obrzędowości przedszkolnej, nawiązującej do wychowania w duchu tradycji i poszanowania ojczyzny.
3. Ceremoniał nie określa wszystkich elementów poszczególnych uroczystości. Uzależnione są one od charakteru uroczystości.
4. Za organizację i przebieg uroczystości odpowiada wyznaczony nauczyciel, który przeprowadza uroczystość zgodnie z przygotowanym i zatwierdzonym przez dyrektora scenariuszem.
5. Godło znajduje się w centralnym punkcie każdej sali lekcyjnej, w gabinecie dyrektora, pokoju nauczycielskim, sekretariacie.
6. Hymn państwowy wykonywany jest podczas uroczystości przedszkolnych związanych z obchodami świąt państwowych.
7. Uroczystości prowadzą dyrektor lub wyznaczony przez niego nauczyciel.
§ 28
Dokumentacja przedszkola
1. Przedszkole prowadzi i przechowuje dokumentację zgodnie z odrębnymi przepisami.
2. Zasady gospodarki finansowej przedszkola określają odrębne przepisy. - 29
Postanowienia końcowe
1. Prowadzenie obsługi ekonomicznej jednostki budżetowej Przedszkola nr 6 powierzono Gminnemu Centrum Usług Wspólnych w Rawiczu.
2. Statut obowiązuje w równym stopniu wszystkich członków społeczności przedszkolnej- nauczycieli, pracowników administracyjno-obsługowych, rodziców i dzieci.
3. Dla zapewnienia znajomości statutu przez wszystkich zainteresowanych ustala się:
• umieszczeniu statutu na stronie internetowej
4. Regulaminy działalności uchwalone przez organy działające w przedszkolu nie mogą być sprzeczne z postanowieniami niniejszego statutu.
5. W celu wspierania działalności finansowej i materialnej przedszkola jednostka może współdziałać z fundacjami i placówkami kultury.
6. Z wnioskiem o zmianę lub uchwalenie nowego Statutu mogą wystąpić: dyrektor, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, organy przedszkola.
7. Każda zmiana wprowadzona do statutu wymaga ujednolicenia tekstu statutu.
8. Uchwała w sprawie zmiany Statutu lub w sprawie uchwalenia nowego statutu wchodzi w życie w terminie przez nią określonym.
9. W sprawach nieuregulowanych niniejszym Statutem mają zastosowanie odpowiednie przepisy Kodeksu Pracy i Kodeksu Cywilnego.
§ 30
Zmiany Statutu zostały uchwalone na posiedzeniu Rady Pedagogicznej Przedszkola nr 6 w Rawiczu im. Przyjaciół Kubusia Puchatka w Rawiczu- Uchwała nr 7/2024/2025 z dnia 30.08.2024.
Z dniem wejścia w życie niniejszego Statutu traci moc Statut uchwalony dnia 29.09.2022.
Statut wchodzi w życie z dniem 01.09.2024.
